WELCOME TO MY PAGE

KEHIDUPAN SELEPAS UMUR 40 TAHUN



Dalam hadis Rasulullah S.A.W.

Ramai tidak sedar dalam al-Quran ada menyentuh tentang usia ini. Tentu ada yang sangat penting, perlu diperhatikan dan diambil serius akan perkara ini. Allah swt. berfirman,

حَتَّى إَذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِيْنَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِى أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِى أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِى فِى ذُرِّيَّتِى إِنِّى تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّى مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ

“Apabila dia telah dewasa dan usianya sampai empat puluh tahun, ia berdoa, “Ya Tuhanku, tunjukkanlah aku jalan untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku dapat berbuat amal yang soleh yang engkau redhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang muslim.” (al-Ahqaf: 15)

 "Rasullullah s.a.w berpesan pada orang lelaki dan perempuan yang berusia 40tahun atau hampir degan usia ini,secukupnya harus persiapkan diri dengan kematian dalam hidup kamu, Jika kamu tidak dapat DUNIA diusia ini jangan kamu kejar lag dunia ini, Nanti kamu tidak akan terkejar dengan AKHIRAT, Sesiapa yang dalam usia ini tiba-tiba masih tidak berubah juga dalam kehidupan dia dan tidak menjadikan diri dia makin Soleh & taat pada perintah Allah, dibimbangi dia Nya tidak akan diberi lagi HIDAYAH oleh Allah s.w.t" Allahu robbi.

Jika seseorang itu tidak lagi mendapat hidayah dan petunjuk dari Allah, apa akan jadi pada kehidupan kita nanti, sementara masih diberi peluang, guna sebaik mugkin, jangan biar kasih sayang Allah ini jauh dari kita.

*sedikit ingatan buat diri sendiri & ahli keluarga & sahabat sekalian*

Post a Comment

0 Comments